Jump to content
break the ice

Τα απείραχτα Δωδεκάνησα

Recommended Posts

Τα απείραχτα Δωδεκάνησα

Τέσσερα νησιά καταφύγια, μακρυά από την πολύ βουή, τα ιν και τα άουτ, ιδανικά για ήσυχες διακοπές, κοντά στην ιδιαίτερη αιγαιοπελαγίτικη φύση, βουτηγμένες στα πιο γαλανά νερά της Ελλάδας

Το πιο απομακρυσμένο σύμπλεγμα ελληνικών νησιών έχει υποστεί εξαντλητική και καταστροφική τουριστική εκμετάλλευση. Κάποια νησιά έχουν καταντήσει άθλιος συνωστισμός αθλίων κτιρίων και κοπιαρισμένων υπηρεσιών χωρίς καμιά ιδιαιτερότητα και κανένα σεβασμό στην αληθινή παράδοση του τόπου, ενώ δεν είναι λίγα τα μέρη που έχουν καταντήσει καλοκαιρινοί ξερασματότοποι μεθυσμένων βορειοευρωπαίων για μια χούφτα ευρώ.

Από την καταστροφή του μαζικού τουρισμού έχουν γλιτώσει -προς το παρόν- αρκετά νησιά. Υπάρχουν ακόμη μικροί παράδεισοι, αμόλυντα και ελληνικά φυσικά τοπία, νησιά με ακέραιο τον χαρακτήρα τους, φιλόξενα, με ζεστούς και χαριτωμένους ανθρώπους, που υποδέχονται τον ξένο όπως ταιριάζει στην ελλαδική παράδοση. Τέσσερα από αυτά τα ήσυχα και γεμάτα χαρακτήρα νησιά - ένα μεγάλο, ένα μικρότερο αλλά αρκετά οργανωμένο και δύο μικρά και φιλόξενα - επιλέγουμε με στόχο την ηρεμία και, εν μέρει, τη γνωριμία με άγνωστες γωνιές της Ελλάδας. Όλα συνδέονται μεταξύ τους με καράβι μέσω Καλύμνου και μπορούν να αντιμετωπιστούν συνολικά ως προορισμοί ενός καλοκαιριού.

Η Πάτμος μπορεί να έχει μπει στη ρότα των κρουαζιερόπλοιων και να τραβά κάποιον "ουδέτερο" τουρισμό λόγω της σημασίας του στην ιστορία του χριστιανισμού, ωστόσο έχει γλιτώσει την υπερανάπτυξη και λόγω των αντιστάσεων ενός τμήματος του πληθυσμού και λόγω της απουσίας αεροδρομίου και άρα μαζικού τουρισμού. Το ηφαιστειογενές νησί, στα βόρεια των Δωδεκανήσων, αποτελεί επίκεντρο μιας "παρέας" νησιών, που περιλαμβάνει τους Αρκούς, τους Λειψούς και το Αγαθονήσι - δηλαδή, αρκετές ομορφιές για να κρατήσει αιχμάλωτους και ευτυχείς τους επισκέπτες του όλο το καλοκαίρι.

Το νησί της Αποκάλυψης και του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, με τη μεγάλη ναυτική παράδοση, είναι ένα αληθινό στολίδι του Αιγαίου. Η αρχιτεκτονική της την τοποθετεί μες στα δύο-τρία ομορφότερα νησιά μας. Οι ακτές του είναι σκέτη δαντέλα.

Η Πάτμος δε φημίζεται για τη νυχτερινή ζωή της, είναι νησί των ήσυχων διακοπών - "νησί για ζευγάρια" το λένε κάποιοι- και το μεγαλύτερο μέρος της τουριστικής της κίνησης κρατούν οι πολλές και εξαιρετικές της παραλίες. Τα πρωτεία μεταξύ τους κρατάει η Ψιλή ¶μμος, που όμως χρειάζεται αρκετό περπάτημα για να την πλησιάσει κανείς - ή, έστω, να καταφύγει σε ένα από τα καϊκάκια που μεταφέρουν τους υποψήφιους λουόμενους από τη Σκάλα στις πιο απόμακρες παραλίες.

Η πιο προσιτή παραλία είναι το Μελόι κοντά στη Σκάλα. Η πιο οργανωμένη, πιο κοσμοπολίτικη και σχετικά εύκολα προσβάσιμη -ιδιωτικά, με βάρκα ή με λεωφορείο- παραλία είναι αυτή του Κάμπου. Ακολουθεί η Λάμπη, διάσημη για τα -κάποτε άφθονα- χρωματιστά της βότσαλα, η Καλικατσού και το Αγριολίβαδο. Μια σειρά ακόμη παραλιών, με άμμο ή βότσαλο ή και με τα δυό, αποτελούν δευτερεύουσες επιλογές - στην κάτω πλευρά του νησιού η Πέτρα και ο Γροικός κλέβουν την παράσταση. Όσοι μείνουν λίγο περισσότερο, μπορούν να εξερευνήσουν και το κοντινό Μαράθι - η επιμονή των καϊκτσήδων να σου συστήσουν τα κοντινά στην Πάτμο νησάκια είναι ευεργεσία.

Μία ακόμη αληθινή αποκάλυψη στο νησί - αλλά και στο Μαράθι-, είναι το φαγητό. Σε πολλά εστιατόρια και ταβέρνες, όλα μαγειρεύονται με ντόπια υλικά, παρμένα από τα καϊκια, τις εκτροφές και τις καλλιέργειες των ίδιων των ιδιοκτητών. Οι φρέσκιες ψαριές μπαίνουν στη σχάρα κι οι ντομάτες πάνε κατ΄ευθείαν από το μπαξέ στη σαλάτα... Στη Σκάλα, αναζητείστε ζαχαροπλαστεία στην πλατεία, για να γευτείτε το φημισμένο τοπικό είδος καλτσουνιού, που ονομάζεται πουγγί.

Τήλος. Το νησί των Ελεφάντων, αγαπημένος εναλλακτικός προορισμός και κατοικία της μεσογειακής φώκιας Μονάχους -Μονάχους, καταφέρνει να συγκεντρώσει προϊστορία, ιστορία και παρόν μες σε λίγα τετραγωνικά χιλιόμετρα. Γελαστοί και φιλόξενοι κάτοικοι, αγάπη για τους κατασκηνωτές, αρκετές υποδομές μα περισσότερη ευγένεια και χαμόγελα, όμορφες παραλίες, απλή και νόστιμη κουζίνα δίνουν τον σύγχρονο τόνο.

Η πρώτη παραλία που συναντά κανείς φτάνοντας στην Τήλο είναι αυτή στα Λιβάδια, όπου αφήνει τους τουρίστες το καράβι. Όμως, τους φανατικότερους οπαδούς συγκεντρώνει η παραλία της Ερίστου, ένα κομψοτέχνημα της φύσης, που από χρόνια τιμούν πιστοί κατασκηνωτές.

Το λεωφορείο του νησιού μεταφέρει τους πρόθυμους να απαρνηθούν τα συνήθη σε χωριά και παραλίες - όπως πάντα, όμως, υπάρχουν και οι απρόσιτες, για τις οποίες χρειάζεται καϊκάκι, με κυριότερες το Θόλο και τον ¶γιο Σέργο. Από τις προσβάσιμες, η παραλία της Πλάκας και τα Λεθρά προσφέρουν ησυχία και καταγάλανα νερά.

Το Μικρό Χωριό είναι το διαμαντάκι της Τήλου, μια μικρογραφία από το μεσαιωνικό παρελθόν όχι μόνο του νησιού αλλά και όλων των Δωδεκανήσων, ένας τόπος μαγικός που με το σούρουπο παίρνει μεταφυσικό χαρακτήρα. Στο Μεγάλο Χωριό περιμένουν τον περιηγητή το κάστρο των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη και το μουσείο των ελεφάντων της Τήλου, νάνων, με ύψος γύρω στο 1,5 μέτρο.

Το μεγαλύτερο πανηγύρι του νησιού γίνεται στις 27 Ιουλίου, που γιορτάζει ο πολιούχος, ¶γιος Παντελεήμων. Ακολουθεί, στις 28, η γιορτή της Κούπας, οπότε οι χοροί και τα τραγούδια μεταφέρονται στην πλατεία του Ταξιάρχη Μιχαήλ. Τα εννιάμερα της Παναγίας πανηγυρίζουν τα Λιβάδια και το γραφικό ψαροχώρι ¶γιος Αντώνιος. Ενώ στις 31 Αυγούστου, της Τιμίας Ζώνης, πανηγυρίζει και υποδέχεται τους ξενιτεμένους του το Μικρό Χωριό.

Σφουγγαράδες και τρανοί βουτηχτές και οι Τελένδιοι, ζουν σε αυτό το μικρό γυμνό παράδεισο, λίγο πιο έξω από την Κάλυμνο, και σε μεγάλο βαθμό ακόμη εξαρτώνται από τη μεγάλη τους αδελφή. Ίδια η μοίρα των δύο νησιών που κάποτε ήταν ένα - χωρίστηκαν το 535, όταν ένας σεισμός βούλιαξε την φυσική τους γέφυρα, μαζί με κτίσματα και ανθρώπους. Τώρα, η Τέλενδος προκαλεί τους επισκέπτες της Καλύμνου με την αιγιοπελαγίτικη αγριάδα της.

Καϊκάκια, που ξεκινούν από το χωριό Μυρτιές της Καλύμνου, εξυπηρετούν τη συγκοινωνία μεταξύ των δύο νησιών. Αν και οι περισσότεροι πραγματοποιούν μονοήμερες εκδρομές στην Τέλενδο και έχουν ως έδρα την Κάλυμνο, το μικρό νησί προσφέρει διαδρομές και ομορφιές που αξίζουν την εδώ παραμονή κάποιες μέρες. Η περιήγηση και οι αναρριχήσεις, οι διαδρομές δίπλα στη θάλασσα προς παρθένες παραλίες, με πρώτον τον πανέμορφο Χόχλακα, τα βυζαντινά ερείπια και το κάστρο του Αγίου Κωνσταντίνου, θα μαγέψουν και τους πιο δύσκολους.

Η κουζίνα της Τελένδου είναι θαλασσινή, ίδια με της Καλύμνου. Δοκιμάστε ψάρια και θαλασσινά, σπινιάλο, τα ντόπια τυριά, ψωμί ζυμωμένο με ούζο και, οι μερακλήδες, ρωτήστε αν κανένας βουτηχτής έβγαλε φούσκες και γευτείτε λίγο λίγο αυτό τον σπάνιο μεζέ με ένα ουζάκι. Το νησί πανηγυρίζει το Δεκαπενταύγουστο για όσους τυχερούς βρεθούν εκεί.

Τα καϊκάκια της Καλύμνου φέρνουν τους επισκέπτες και στην Ψέριμο. Το μικρό, φιλόξενο νησί, είναι ο τέλειος προορισμός για όσους θέλουν να τα αφήσουν όλα πίσω τους. Μια υπέροχη παραλία, τ' Αυλάκια, υποδέχεται τους επισκέπτες, στολισμένη λίγες ταβέρνες με φρέσκο ψάρι και ωραίες σαλάτες. Γύρω από το νησί, είναι πολλές ακόμη οι παραλίες που περιμένουν εξερεύνηση - από τις ομορφότερες η Παναγιά η Γραφιώτισσα - σε αρκετές θα βρουν τη χαρά τους οι ψαροντουφεκάδες. Το νησί πανηγυρίζει το Δεκαπενταύγουστο.

skai.gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε

Πρέπει να είστε μέλος για να έχετε την δυνατότητα να σχολιάσετε

Δημιουργήστε λογαριασμό

Εγγραφείτε γρήγορα, εύκολα, και δωρεάν.

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό?

Συνδεθείτε τώρα


Σχετικα με το shopforum.gr

Shopforum.gr: Η πρώτη κοινότητα καταναλωτών για ανταλλαγή χρήσιμων πληροφοριών όσον αφορά τις αγορές καθώς, και την αξιολόγηση των προϊόντων / υπηρεσιών που έχουν αγοράσει ήδη τα μέλη της.

Ακολουθήστε μας

Facebook

Τελευταία tweets

Διαφήμιση

×