Jump to content
eleftheria

Αμοργός

Recommended Posts

Η Αμοργός, το νησί του ''Απέραντου Γαλάζιου'', βρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο των Κυκλάδων, σε απόσταση 136 ναυτικών μιλίων από τον Πειραιά. Είναι μακρόστενο νησί με απότομη ορεινή μορφολογία εδάφους. Διαθέτει δύο φυσικά λιμάνια τα Κατάπολα στο κέντρο και την Αιγιάλη στα βόρεια.

Η Αμοργός ξεχωρίζει για τον αρχαιολογικό της πλούτο, τη λαϊκή αρχιτεκτονική και τέχνη, και τα τοπικά έθιμα. Διάσπαρτα σε όλη την Αμοργό ερείπια και αξιόλογα ευρήματα μαρτυρούν την συνεχή κατοίκηση από την προϊστορική εποχή.

Κατάπολα

H πρώτη εικόνα που βλέπει κανείς από την Αμοργό μπορεί να μην είναι η ωραιότερη, αλλά είναι τα Κατάπολα, γιατί εδώ δένουν τα περισσότερα πλοία.

Τα Κατάπολα, με 380 κατοίκους, βρίσκονται στο κέντρο του νησιού. Είναι το κεντρικό λιμάνι της Αμοργού και το καλύτερο φυσικό λιμάνι των Κυκλάδων.

Αν δεν φτάσετε τις πρώτες πρωινές ώρες (οπότε το μόνο που θα θέλετε να δείτε είναι το δωμάτιό σας), προσέξτε τα μεγάλα αρμυρίκια της αμμουδιάς με την απλόχερη σκιά που προσφέρουν στα παγκάκια ανάμεσά τους (προτείνονται για ατελείωτες ώρες διαβάσματος).

Οι συνοικισμοί Ξυλοκερατίδι στα βόρεια, το Ραχίδι στη μέση και τα Κατάπολα νότια κάτω από το βουνό της Αρχαίας Μινώας, δίνουν στον κόλπο του λιμανιού μια ξεχωριστή ομορφιά.

Αξίζει να δείτε

* Την εκκλησία της Παναγίας της Καταπολιανής. Στην αρχαιότητα στην ίδια θέση ήταν χτισμένος ο Ναός του Απόλλωνα.

* Την ακρόπολη της αρχαίας Μινώας η οποία βρίσκεται στην κορυφή του λόφου Μουντουλιά προσφέροντας πανοραμική και εντυπωσιακή θέα στον κόλπο των Καταπόλων και στην καταγάλανη Αιγαιοπελαγίτικη θάλασσα.

* Ακριβώς απέναντι από τα Κατάπολα, αριστερά, στο βόρειο άκρο του λιμανιού, βρίσκεται το πολύ πιο ήσυχο χωριό Ξυλοκερατίδι με την εκκλησία των Τριών Ιεραρχών στην αρχή του χωριού. Με ταβερνάκια στην παραλία του αποτελεί την εναλλακτική λύση στην απέναντι γειτονιά.

Η Χώρα

Η Χώρα, με 330 κατοίκους, είναι η πρωτεύουσα της Αμοργού, κτισμένη στο κέντρο του νησιού στη ΝΑ πλευρά του όρους Προφήτης Ηλίας ανάμεσα σε μικρούς λόφους, αθέατη από τη θάλασσα για το φόβο των πειρατών, που τα αρχαία χρόνια ήταν η μάστιγα για τα νησιά.

Όλη η γειτονιά του βενετσιάνικου οχυρού-οικισμού που έχτισε ο Ιερεμίας Γκίζης τον 13ο αιώνα, μοιάζει με λαβύρινθο. Τη λύση του θα τη βρείτε μόνο περπατώντας ανάμεσα σε στενάκια με καμάρες και αδιέξοδα.

Να ξέρετε πως το περπάτημα στη Χώρα κρύβει εκπλήξεις: Την ημέρα περιλαμβάνει ταχύρρυθμο φυσικό μαύρισμα από τον ήλιο που αντανακλάται στο λευκό των σπιτιών, ενώ τη νύχτα έχει σαν σάουντρακ τις μουσικές από τα μπαρ και τις παρέες στις ταβέρνες.

Την ημέρα καλό είναι να περπατήσετε μέχρι την Απάνω Γειτονιά και τον Τρούλο με τους δέκα μύλους που μοιάζουν να είναι οι ορεινοί φρουροί της. H θέα είναι εξαιρετική. Σχεδόν κάτω από το κάστρο βρίσκεται η Λόζα (κεντρική πλατεία της Χώρας). Καθήστε στα καφενεδάκια στη σκιά των ευκαλύπτων και απολαύστε τη γαλήνη αυτής της γειτονιάς.

* Ο σχεδιασμός και το χτίσιμο της Χώρας έχει γίνει με τρόπο ώστε να είναι προστατευμένη από τους πειρατές, γι' αυτό και όποιο κομμάτι σπιτιού «βλέπει» θάλασσα δεν έχει παράθυρο.

* Αξίζει να δείτε την αρχαιολογική συλλογή που στεγάζεται στον Πύργο ή Σάλα του Γαβρά. Ο Πύργος είναι ιστορικό μνημείο της Ενετοκρατίας, πιθανώς του 16ου αιώνα. Εδωρήθη το 1963 από την Σόφη Γιαννακού στον Σύνδεσμο των Αμοργίνων. Η ανακατασκευή του ετοιμόρροπου και χωρίς στέγη σκελετού του κτιρίου (1972-1978), έγινε με χρηματικές δωρεές πολλών φίλων της Αμοργού, αρκετών φωτισμένων Αμοργιανών, με την συμπαράσταση του Συνδέσμου των Αμοργίνων, κυρίως, όμως, με την προσωπική εργασία και την "τέχνη" του ασπούδαχτου φύλακα των Αρχαιοτήτων και αρχιμάστορα Μανώλη Δεσποτίδη. Έτσι, διασώθηκαν αναλλοίωτα πολλά στοιχεία από την αλλοτινή, σήμερα αλλοιωμένη, αρχιτεκτονική του μορφή, όπως οι λίθινοι αρράβδωτοι κίονες, τα κιονόκρανα, τα πώρινα τόξα και τα ενεπίγραφα περίθυρα.

Στη βόρεια πλευρά του νησιού υπάρχει μία «γειτονιά» με χωριά μοναδικά. Την ημέρα τα φώτα της διασημότητας πέφτουν στον όρμο της Αιγιάλης με τη μεγάλη παραλία. Μετά το μπάνιο όμως «έρχονται» οι ορεινοί της γείτονες (χωριά - δορυφόροι) για να της κλέψουν λίγο από τη δόξα: Θολάρια, Λαγκάδα, Ποταμός αποτελούν την καλύτερη αφορμή για περιηγήσεις και ήπιες δραστηριότητες (περπάτημα).

Αιγιάλη

Η Αιγιάλη (ή Γιαλός για τους ντόπιους) έχει 400 κατοίκους περίπου, βρίσκεται BA του νησιού και απέχει 14 χλμ. από τη Xώρα.

Ενώ είναι γεμάτη από ενοικιαζόμενα δωμάτια και φιλοξενεί τους περισσότερους παραθεριστές, δεν έχει χάσει διόλου τη γραφικότητά της. Ίσως να τους μαγεύει η μουσική από τα κύματα που σκάνε στην αμμουδιά της. Τέτοια «μουσική» ακούγεται σε όλο το χωριό αφού ο όρμος έχει τέλεια ακουστική.

Βουτήξτε σε μία από τις πέντε παραλίες (με σειρά εμφανίσεως: την ομώνυμη, τη Φωκιότρυπα, τη Λεβρωσσό, την Ψιλή ¶μμο και τον Χοχλακά). Περπατήστε στη μικρή πλατεία της (απέναντι από την αφετηρία των λεωφορείων) όπου θα βρείτε σχεδόν όλα τα καταστήματα και το απόγευμα, την ώρα του ηλιοβασιλέματος, πηγαίνετε στον μύλο που βρίσκεται στην προβλήτα. Τη νύχτα η αμμουδιά ξαναζωντανεύει από παρέες που απολαμβάνουν τη μουσική των καφέ - μπαρ που βρίσκονται εκεί. Κάποιοι θα μείνουν μέχρι το πρωί για «after βουτιές».

Θολάρια

Στη δυτική πλευρά του νησιού της Αμοργού, λίγο πιο ψηλά από την Αιγιάλη, θα βρούμε τα Θολάρια, γεμάτα με ασπρισμένα σπιτάκια και πλακόστρωτα σοκάκια. Πανέμορφο μέρος, τυπικά κυκλαδίτικο, κυκλωμένο από βουνά και θάλασσα.

Τα Θολάρια (και οι άνθρωποι που ζουν ή εργάζονται εδώ) θα σας... θολώσουν το μυαλό. Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς πως το χωριό με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην Αμοργό είναι ορεινό; Μόλις αφήσετε το αυτοκίνητο στο πάρκινγκ (το οποίο συχνά-πυκνά είναι γεμάτο) πλησιάζετε στην εκκλησία των Αγίων Αναργύρων. Οι φωνές που θα ακούσετε είναι από τα παιδιά που παίζουν στην αυλή. Σύντομα θα βρεθείτε μπροστά στα σκαλοπάτια που οδηγούν στην είσοδό της αλλά μόλις ανεβείτε μερικά, τη ματιά σας θα κερδίσει η «Καλή καρδιά».

Τι είναι αυτό; Ουζομεζεδοπαντοπωλείο (και πρώην κρεοπωλείο) ή καλύτερα το μαγαζί που εκφράζει περισσότερο την αγνότητα αυτού του τόπου. H εικόνα που θα αντικρύσετε στο εσωτερικό του με τα προϊόντα τακτοποιημένα στα ράφια θα σας φέρει στο μυαλό άλλες εποχές (άλλωστε το σπίτι στέκεται από το 1900).

Αν ξεκολλήσετε από το μέλι και τη ρακή, περπατήστε στα στενά σοκάκια με μουσική υπόκρουση από τον βοριά. Εδώ μπορούμε πραγματικά να χαλαρώσουμε, κι αν θέλουμε, μπορούμε να κάνουμε περιπάτους στα παμπάλαια μονοπάτια πάνω στα βουνά και γύρω από την αρχαία ακρόπολη ή να κατεβούμε για μπάνιο στην καταπληκτική αμμουδιά της Αιγιάλης. Υπάρχουν μερικά καταλύματα που προσφέρονται για ενοικίαση, αλλά, στην χειρότερη περίπτωση, μπορούμε να εξυπηρετηθούμε στην κοντινή Αιγιάλη, όπου η τουριστική υποδομή είναι αρτιότερη.

Ποταμός

Πάνω από τον Γιαλό βρίσκεται ο Ποταμός. Τούτο το χωριό έχει την καλύτερη θέα (στον όρμο της Αιγιάλης) και όλα του τα σπίτια μοιάζουν να έχουν κτιστεί ώστε κανένα να μην κόβει τη θέα στο άλλο. Χωρίζεται σε δύο γειτονιές οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους με ένα μονοπατάκι λίγων μέτρων. Στην πάνω γειτονιά έρχονται όλοι όσοι θέλουν να απολαύσουν το ηλιοβασίλεμα, ένα από τα μαγευτικότερα ηλιοβασιλέματα του Αιγαίου, αλλά η θέα από εδώ είναι μαγική όλες τις ώρες της ημέρας.

Κοντινές παραλίες είναι αυτές της Αιγιάλης, Λεβρωσού, Ψιλής ¶μμου, Χόχλακα, Βλυχάδας και στην παραλία του Αγίου Παύλου απ' όπου μπορείτε να πάτε με σκάφος ή κολυμπώντας στο νησάκι της Νικουρίας.

Στρούμπος

«Όλος ο κόσμος να καεί ο Στρούμπος θα απομείνει. Που 'ναι τα σπίτια 12 και 13 οι φούρνοι».

Τούτο το λιλιπούτειο χωριό είναι γεμάτο «παραξενιές». H πλειοψηφία των κατοίκων του είναι αλλοδαποί (μόνο ένας Έλληνας), ενώ όλοι ζουν χωρίς ρεύμα! Κάποιοι από αυτούς αφήνουν τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αγγλία για τρεις και τέσσερις μήνες ενώ μία οικογένεια ¶γγλων μένει μόνιμα. Στο Στρούμπο θα έρθετε μόνο περπατώντας από τη Λαγκάδα (10') ή τα Θολάρια (σχεδόν 1 ώρα).

Λαγκάδα

Η Λαγκάδα φημίζεται για την υπέροχη φυσική ομορφιά της αφού είναι γεμάτη από καταπράσινους λόφους, φαράγγια και διαθέτει θαυμάσια θέα

στη θάλασσα.

Με το που θα μπείτε στο χωριό θα αρχίσουν οι πρώτες «καλημέρες» από τους κατοίκους του. Κάποιοι μάλιστα το κάνουν με τέτοια φυσικότητα που θα νομίζετε πως τους ξέρετε χρόνια αλλά έχετε πάθει στιγμιαία αμνησία γι' αυτό και δεν τους θυμόσαστε. Περπατήστε σε αυτή τη φιλική γειτονιά με τα πανέμορφα κυκλαδίτικα σπίτια και σύντομα θα σας κάνουν μία έκπληξη τα μεταφορικά μέσα των ντόπιων. Τα γαϊδουράκια τους είναι σχεδόν παντού: Θα τα δείτε «παρκαρισμένα» στα σοκάκια, να μεταφέρουν τους κατοίκους ή τα υλικά για τις οικοδομές του χωριού, να ποζάρουν για φωτογραφίες και να κάνουν εκδρομές.

Χοζοβιώτισσα

Στην Νότια, απόκρημνη, αλίμενη ακτή της Αμοργού, πάνω σΆ ένα γκρεμό 300μ. με θέα τη θάλασσα, δεσπόζει σαν λευκό περιστέρι το ιστορικό και ξακουστό μοναστήρι της Παναγίας Χοζοβιώτισσας που τιμάται στα Εισόδια της Θεοτόκου. Η κάτασπρη, απέριττη όψη του εναρμονίζεται θαυμαστά με τα πολύχρωμα ανώμαλα βράχια. Μόνον από κοντά διαγράφονται οι λευκοί γεωμετρικοί όγκοι και τα αυστηρά γραμμικά περιγράμματα του κτιρίου που, με την συνεργεία του φωτός, δημιουργούν την αίσθηση πολυεπίπεδης επιφάνειας.

Μπορεί να σας περιμένουν πάνω από 300 σκαλιά, αλλά καθώς θα ανεβαίνετε ψηλά στον απόκρημνο βράχο, θα κάνετε πολλές στάσεις. Μία για να ακούσετε το βουητό της θάλασσας, άλλη μία για να απολαύσετε το απέραντο γαλάζιο (δεν είναι κλισέ * η ταινία γυρίστηκε ακριβώς από κάτω) και πάει λέγοντας...

Για τον τρόπο άφιξης της εικόνας στην Αμοργό υπάρχουν δύο παραδόσεις: Η πρώτη λεει ότι η εικόνα βρέθηκε μέσα σε μια βάρκα εκεί ακριβώς που είναι κτισμένο το σημερινό μοναστήρι. Λέγεται ότι την εικόνα τοποθέτησε μια ευσεβής κυρία μέσα σε βάρκα από την πόλη Χόζοβα της Παλαιστίνης και την άφησε να ταξιδέψει μόνη της στην θάλασσα, για να γλιτώσει από τα χέρια των εικονομάχων.

Η δεύτερη εκδοχή λέει ότι τη θαυματουργική εικόνα έφεραν στην Αμοργό μοναχοί από το μοναστήρι του Χοτζεβά της Παλαιστίνης, που βρίσκεται κοντά στην Ιεριχώ, οι οποίοι έφυγαν λόγω των διωγμών από τους εικονομάχους. Περνώντας από την Κύπρο οι μοναχοί έπεσαν πάνω σε ληστές που βεβήλωσαν, έσχισαν στα δύο και έριξαν στη θάλασσα την εικόνα. Τα δύο τεμάχια ήρθαν με θαυματουργικό τρόπο κάτω από το βράχο της Αμοργού κι ενώθηκαν μόνα τους χωρίς να διακρίνεται τίποτε. ¶λλοι λένε ότι συγκολλήθηκαν από τους μοναχούς που συνέχισαν το ταξίδι τους, έφτασαν στην Αμοργό και έκτισαν το μοναστήρι στον τόπο που τους υπέδειξε η Παναγία. Μάρτυρας για τον τόπο αυτό ήταν η σμίλη, που για αιώνες βρισκόταν σφηνωμένη στο βράχο και έπεσε το 1952. Ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Θήρας, Αμοργού και Νήσων.

Σκυφτοί θα περάσετε την πόρτα του μοναστηριού και ίσα ίσα θα χωράτε στις σκάλες, μέχρι να εξερευνήσετε όλα τα επίπεδα και τις εσοχές-σπήλαια, με τους φούρνους, τα πατητήρια και τα κελάρια. Έξω από το ιερό, ένας από τους τρεις μοναχούς θα αναλάβει την ξενάγησή σας.

* «Παρακαλούμεν τους κ.κ. επισκέπτας να προσέρχονται ευπρεπώς ενδεδυμένοι». Τι σημαίνει αυτό; Ότι απαγορεύονται για τους άνδρες τα σορτς και για τις γυναίκες τα ρούχα που δεν καλύπτουν τους ώμους, όπως επίσης τα παντελόνια και οι μίνι φούστες. Αν λοιπόν δεν θέλετε να ανεβείτε πάνω από 300 λιθόστρωτα σκαλοπάτια, να «παλέψετε» με τον αέρα και να βρεθείτε μπροστά στη δυσάρεστη έκπληξη της... κλειστής πόρτας, τότε ακολουθήστε πιστά τα παραπάνω. H Μονή δεν δίνει ενδύματα.

* Οι ώρες λειτουργίας είναι από τις 8 το πρωί έως τη 1 το μεσημέρι και από τις 5 έως τις 7 το απόγευμα.

ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ

Μονοπάτι 1: Θολάρια-Στρούμπος-Λαγκάδα-Αιγιάλη (1 ώρα και 30 λεπτά)

Το μονοπάτι ξεκινά δίπλα από το μικρό νεκροταφείο, στα Θολάρια. Περπατώντας με κατεύθυνση στην Παναγία την Επανωχωριανή, δεξιά σας θα απολαμβάνετε την πανοραμική θέα στον όρμο της Αιγιάλης και την απόλυτη ησυχία. Έπειτα από περίπου 55', θα συναντήσετε την Παναγία Επανωχωριανή. Στρίβοντας δεξιά στη διακλάδωση συναντάτε σε λίγα λεπτά το Δρυ, ένα μικρό εκκλησάκι με πηγή που είναι πολλών ετών. Σύντομα θα οδηγηθείτε στο Στρούμπο, το χωριό με τα μετρημένα στα δάχτυλα, σπίτια. Από εκεί μόλις περάσετε το ρέμα, φτάνετε στο μονοπάτι που οδηγεί στη Λαγκάδα. Από την άλλη πλευρά του χωριού, ξεκινά ένα πολύ εύκολο, κατηφορικό, λιθόστρωτο μονοπάτι, το οποίο σε περίπου 30' θα σας έχει βγάλει στον Γιαλό (Αιγιάλη).

Μονοπάτι 2: Λαγκάδα-Θεολόγος-Σταυρός (1 ώρα και 30 λεπτά)

Από τη Λόζα (κεντρική πλατεία) στη Λαγκάδα ξεκινούν δύο μονοπάτια. Αυτό που περνάει από το Χαληναρά (λοφίσκος μετά τη Λαγκάδα) θα το προτιμήσετε για τη θέα του. Συνεχίζοντας, σε υψόμετρο περίπου 600 μέτρων θα συναντήσετε τον Θεολόγο, μετόχι της Χοζοβιώτισσας. Εκκλησία εντυπωσιακής αρχιτεκτονικής από λαξευτό πωρόλιθο.

Συνεχίζοντας προς τον Σταυρό θα συναντήσετε «της Γριάς το γκρέμισμα», το πιο επιβλητικό σημείο της διαδρομής. Αργότερα, στα 700 με 750 μέτρα υψόμετρο βρίσκετε την εκκλησία. Λέγεται πως χτίστηκε με αφορμή έναν ξύλινο σταυρό που ήταν σε αυτό το σημείο. H θέα από εδώ είναι εξαιρετική. Όποιος κάνει την ίδια διαδρομή την άνοιξη, καλό θα είναι να δώσει σημασία στα δεκάδες διαφορετικά είδη από βότανα που θα συναντήσει πάνω στο μονοπάτι. H καλύτερη αφορμή για να περπατήσετε το μονοπάτι είναι το πανηγύρι του Σταυρού στις 13 Σεπτεμβρίου, αλλά και του Θεολόγου στις 26 του ίδιου μήνα.

* Τα περισσότερα μονοπάτια έχουν σήμανση, στην οποία αναφέρεται ο χρόνος που θα κάνετε μέχρι να φτάσετε στον προορισμό σας.

* Από τη Χοζοβιώτισσα ξεκινά το μονοπάτι που οδηγεί σε: Χρυσόστομο (35'), Θεοσκέπαστη (55'), Ασφοντιλίτη (1 ώρα 50') και Αιγιάλη (3 ώρες 30').

* Αν θέλετε πληροφορίες ειδικά για το μονοπάτι που οδηγεί στον Θεολόγο και τον Σταυρό, αλλά και γενικότερα για το περπάτημα στο νησί, απευθυνθείτε στον Γιώργο Βάσσαλο, στο κατάστημα Σιλινάρι τής Αιγιάλης. Πιείτε μία ρακή μαζί του και αφεθείτε στις γνώσεις.

ΠΑΡΑΛΙΕΣ

H φήμη της Αμοργού βγαίνει πολύ έξω από τα σύνορα, αφού οι παραλίες της πρωταγωνίστησαν στο «Απέραντο Γαλάζιο» του Λικ Μπεσόν.

Τα καραβάνια των μικρών και μεγάλων σε ηλικία Γάλλων αναζητούν το φυσικό σκηνικό της ταινίας «Le Grand Bleu». Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που προβλήθηκε στις αίθουσες των σινεμά, αλλά το μυστικό μεταφέρεται από γενιά σε γενιά. ¶λλωστε στην αναζήτησή τους αυτή κάποιοι... ξέχασαν να γυρίσουν στη χώρα τους και έγιναν μόνιμοι κάτοικοι Αμοργού.

Το «Απέραντο γαλάζιο» (το οποίο στην πραγματικότητα είναι βαθύ μπλε) μάλλον δεν θα μπορούσε να είναι αλλού εκτός από το μαγευτικό τοπίο της Χοζοβιώτισσας. Κάτω από το μοναστήρι βρίσκονται οι δύο ορμίσκοι όπου έγινε μεγάλο μέρος των γυρισμάτων. Δυστυχώς όμως, για να βουτήξετε στα νερά τους πρέπει να έρθετε με σκάφος, αφού δεν υπάρχει άλλη πρόσβαση. Εκδρομές όμως εδώ δεν γίνονται και μάλλον θα πρέπει να... πείσετε κάποιον ντόπιο να σας φέρει (καιρού επιτρέποντος βέβαια).

Αγία ¶ννα: Εδώ γυρίστηκαν κάποιες σκηνές από την ταινία «Απέραντο γαλάζιο». Το πέρασμα από τη μεγάλη οθόνη την έκανε διάσημη, γι' αυτό και τα λίγα τετραγωνικά παραλίας γεμίζουν ασφυκτικά. «Βολευτείτε» στις γύρω πλάκες βράχων και απολαύστε τα κρυστάλλινα νερά. Μπορείτε να έρθετε και με λεωφορείο.

Καμπί: Παραλία γυμνιστών με θέα το Βιόκαστρo. Δίπλα στην Αγία ¶ννα με παρόμοια χαρακτηριστικά, αλλά μία σημαντική διαφορά. Το μονοπάτι που κατεβάζει σε αυτή θέλει προσοχή, γιατί σε κάποια σημεία γλιστράει (οπότε ή επιλέγετε το σωστό παπούτσι ή περπατάτε ξυπόλητοι).

Μούρος: Η πιο φημισμένη παραλία. Είναι ένας ιδιωτικής χρήσεως κολπίσκος με σκούρα άμμο. Μη σταθείτε πολλή ώρα να χαζεύετε τη θέα. Θα καείτε. Ο Μούρος είναι ξεχωριστός είτε για τον απόκρημνο βράχο πίσω του είτε για τις θαλάσσιες σπηλιές στα νερά του. Δεν έχει ξαπλώστρες, γι' αυτό ελάτε με τον απαραίτητο εξοπλισμό θαλάσσης. Αν δεν βρείτε χώρο στη μικρή παραλία, υπάρχουν και τα βράχια! Εκεί θα σας δροσίζουν τα μικρά και μεγάλα παιδιά που κάνουν τις βουτιές τους.

Για να βρείτε τον Μούρο, υπάρχει χωματόδρομος που οδηγεί σ' αυτόν (από το χωριό Βρούτση, αρκεί να διακρίνετε τη μισοσβησμένη ταμπέλα στην είσοδο του οικισμού), θα οδηγήσετε 1,8 χλμ., θα αφήσετε το αμάξι σας στο πάρκινγκ και θα κατεβείτε στην παραλία από μονοπάτι με σκαλοπάτια. Έχει ένα ταβερνάκι και καφέ με εξαιρετική θέα.

Όρμος Αιγιάλης - Φωκιότρυπα: Ίσως η μεγαλύτερη σε μήκος παραλία του νησιού, με αμμουδιά στα ρηχά (υπάρχουν και λίγα σημεία-εξαιρέσεις) και χωρίς ξαπλώστρες, γιατί δεν είναι οργανωμένη. Συχνά-πυκνά έχει κύμα κατάλληλο για παιχνίδια με το νερό.

Λεβρωσός: Κάποτε ήταν παραλία γυμνιστών. Σήμερα οικογενειών. Από τις καλύτερες αμμουδιές και ομορφότερες παραλίες της Αμοργού. Φτάνεις εύκολα παίρνωντας το δρόμο από την Αιγιάλη προς "Θολάρια" και ακολουθώντας το μονοπάτι που ξεκινάει ακριβώς απο πάνω της. Περίπου 1 χλμ. μετά τον όρμο συναντάτε την αριστερή στροφή που οδηγεί (μετά 300 μ. χωματόδρομο) στο πάρκινγκ. Στην παραλία θα κατεβείτε με τα πόδια.

¶γιος Παύλος: Αν είχε άμμο θα ανήκε στην κατηγορία: «Εξωτικές». Έχει όμως βότσαλο και μοιάζει με μια μικρή «γλώσσα» γης που μπαίνει στη θάλασσα. Μπορεί να μην έχει ξαπλώστρες, αλλά έχει μία από τις καλύτερες ταβέρνες του νησιού. Υπάρχει πρόσβαση με λεωφορείο από την Αιγιάλη. Εδώ είναι το σημείο που ξεκινούν τα καραβάκια για τις απέναντι παραλίες της Νικουριάς.

Στην Κάτω Μεριά

Καλοταρίτισσα: Όμορφο, απάνεμο λιμανάκι με παραλία από άμμο. Βρίσκεται στο δυτικό άκρο της Αμοργού και μπορείτε να πάτε με μεταφορικό μέσο ακολουθώντας το δρόμο της Κάτω Μεριάς. Απομονωμένη από τον πολύ κόσμο (εδώ μπορείς να έρθεις μόνο με δικό σου μεταφορικό μέσο) η παραλία έχει μικρή καντίνα και αρκετές ξαπλώστρες. Σπάνια έχει κύμα, αφού ακόμη και οι πολύ ισχυροί βοριάδες δεν την «αγγίζουν». Στα ρηχά έχει πέτρες, αλλά υπάρχουν τρία «μονοπάτια» με άμμο για να μπείτε στα βαθιά χωρίς δυσκολίες.

Παραδείσια: Εκπληκτική παραλία στη δυτική πλευρά του νησιού. Λίγα είναι τα μέτρα για να ξαπλώσει κανείς, αλλά ούτως ή άλλως λίγοι είναι και εκείνοι που την προτιμούν. Πέτρες αλλά και πράσινα καθαρά νερά, στα ρηχά. Στα αριστερά της κρύβει δεύτερο μικρό και απομονωμένο ορμίσκο, στον οποίο μπορείτε να πάτε... κολυμπώντας.

Μικρή Βλυχάδα: Μονοπάτι (μισή ώρα περπάτημα) από τα Θολάρια θα σας οδηγήσει εδώ. Εκτός από τα νερά της θα απολαύσετε και τη διαδρομή. Κοντά της η Μεγάλη Βλυχάδα, στην οποία όμως καλύτερα να πάτε με καΐκι.

Χάλαρα: Επίπεδοι λείοι βράχοι και πολύ ωραία παραλία με άμμο, βότσαλο και πλάκες συνθέτουν το σκηνικό. Μοναδική αλλά και ερημική παραλία, αφού χρειάζεται μιάμιση ώρα περπάτημα από τον Ποταμό.

Από τα Κατάπολα μπορείτε να πάρετε το καΐκι για Πλάκες (παραλία με βράχια) και Μαλτέζι (παραλία με άμμο). Το εισιτήριο κοστίζει 2,50 ευρώ με επιστροφή και τα δρομολόγια εκτελούνται κάθε μισή ώρα από τις 10 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα.

Στην Καλοταρίτισσα θα βρείτε το καΐκι που πάει στη Γραμβούσα, το μικρό ακατοίκητο νησί ακριβώς απέναντι. Βουτάτε σε καταπράσινα νερά και ξαπλώνετε στην αμμουδιά.

Από την Αιγιάλη (στην προβλήτα μπροστά από την αφετηρία των λεωφορείων) το καΐκι θα σας πάει στις παραλίες Ψιλή ¶μμο (πρόσβαση μόνο με τα πόδια μέσω μονοπατιού) και Λεβρωσό (μπορείτε να πάτε και με το αυτοκίνητο).

Από τις καλύτερες προτάσεις για μπάνιο είναι αυτή της Νικουριάς. Η Νικουριά είναι ένα πανύψηλο ακατοίκητο νησάκι με την ψηλότερη κορυφή του να φτάνει τα 345μ. Βρίσκεται πολύ κοντά στην Αμοργό και αυτό κάνει εύκολη και γρήγορη την πρόσβαση του με τα μικρά καραβάκια της περιοχής του Αγιου Παύλου. Το ιστορικό του νησιού βάση ενδείξεων λέει ότι στο νησί λειτούργησε το νομισματοκοπείο των τριών αρχαίων πόλεων και ότι κατοικείτο από την 3η π.Χ. χιλιετία. Οι παραλίες της Νικουριάς είναι όμορφες, σε κάποια σημεία αμμώδεις και σε κάποια με βοτσαλο. Οι απότομοι ορεινοί όγκοι προστατεύουν την αμμουδιά από τους βόρειους ανέμους που συχνά-πυκνά «χτυπούν» το νησί. Νερά πάντα ήρεμα και πεντακάθαρα.

Ρακή δεν υπάρχει μόνο στην Κρήτη... Υπάρχει και στην Αμοργό. Από τα αρχαία χρόνια, οι κάτοικοι της Αμοργού και των μικρών Κυκλάδων έφτιαχναν ένα παραδοσιακό ποτό για να κερνούν τους φιλοξενούμενούς τους αλλά και τους καλεσμένους στους γάμους των παιδιών τους. Θα σας κεράσουν στα μαγαζιά, τις ταβέρνες, τις καφετέριες, ακόμη και στο Μοναστήρι της Χοζοβιώτισσας. H «ψημένη» ρακή είναι το τοπικό ποτό και σίγουρα θα γυρίσετε με αρκετά μπουκάλια στις αποσκευές σας.

Λέγεται πως τη σκέφτηκαν οι γυναίκες, μόνο και μόνο για να λύσουν το πρόβλημα της συμμετοχής τους στα πανηγύρια του νησιού. Δεν το πιστεύετε; Σκεφτείτε πως στην απόσταξη την αρωματίζουν με γαρύφαλλο (και άλλα βότανα ή μυρωδικά) και θα καταλάβετε πως έχει μπλεχθεί γυναικείο χέρι.

Το ρακόμελο πάλι δεν είναι απλό ποτό: Είναι φάρμακο. Οι παλιοί ψαράδες, βοσκοί, αλλά και εκείνοι που δούλευαν «ήλιο με ήλιο» βγάζοντας βωξίτη από τα μεταλλεία, το έπιναν τις κρύες ημέρες του χειμώνα για να ζεσταθούν και να δυναμώσουν. Σήμερα προσφέρεται συνήθως μετά το φαγητό.

* H ψημένη ρακή προσφέρεται πάντα κρύα, ενώ αντίθετα το ρακόμελο πάντα ζεστό.

* Για ρακόμελο στο σπίτι, η συνταγή είναι απλή: ένα σφηνάκι ρακή, μία κουταλιά μέλι και βράσιμο. Το μυστικό για την καλύτερη γεύση κρύβεται στο... γκάζι και στο τσίγκινο μπρικάκι. Σερβίρεται και με γαρύφαλλο.

Που να φάτε

«Το λιμάνι της Κυρά Κατίνας»: Αυτό το λιμάνι δεν έχει ταλαιπωρία. Οι αστακοί της βιτρίνας δεν είναι ο αποκλειστικός λόγος που αυτή η ταβέρνα θεωρείται από πολλούς ως η καλύτερη της Αιγιάλης. Είναι και τα υπόλοιπα θαλασσινά της πιάτα. Θα τη βρείτε στο παράλληλο της παραλίας στενάκι, δίπλα στην εκκλησία.

«Κοράλλι»: Θαλασσινά από τα καΐκια της οικογένειας, ντόπιο κρέας αλλά και προτάσεις για... χορτοφάγους περιλαμβάνονται στο μενού. Δύσκολα δεν θα βρείτε αυτό που θέλετε. Εκτός από εξαιρετικό φαγητό, θα απολαύσετε και το ηλιοβασίλεμα (αρκεί να είστε εκεί γύρω στις 8 για να προλάβετε τραπέζι με θέα).

«Κωσταράς»: Εδώ παντρεύεται η πίτσα με το σουβλάκι. Βρίσκεται στην πλατεία της Αιγιάλης, με θέα στον όρμο.

«Καμάρα»: Στην πάνω γειτονιά του Ποταμού θα έρθετε για το ηλιοβασίλεμα και τη θέα στον όρμο της Αιγιάλης. Τι καλύτερο από το να το κάνετε συνοδεία ενός καφέ και πεντανόστιμων σιροπιαστών γλυκών; Έχει και φαγητό.

«Το στέκι»: Ψαροταβέρνα σε απόσταση αναπνοής από τη θάλασσα.

«Καπετάν Γιάννης»: Στον ¶γιο Παύλο. Από τις καλύτερες ταβέρνες του νησιού. Θέα στον κόλπο της Νικουρίας και σπιτική αμοργιανή κουζίνα. Ειδικεύεται στους αστακούς αλλά και το... φουρνιστό κατσικάκι.

«Λιοτρίβι»: Στη Χώρα. Πρωταγωνιστεί ο «καλόγηρος» (μελιτζάνα με μοσχάρι και τυρί). Συμμετέχουν, κουνέλι στιφάδο και εξοχικό.

«Βασιλικός»: Είναι όνομα αυτό για σουβλατζήδικο; Ναι, όταν πρόκειται για έναν ιδιαίτερα προσεγμένο χώρο ανάμεσα σε βασιλικούς. Εκτός από σουβλάκια έχει και ψητά της ώρας. Ανοικτά από τις 5 το απόγευμα.

«Χύμα»: Οινοπωλείον - καφενείον. Φαβοκεφτέδες, Αμοργιανή σαλάτα, κεφτεδάκια, ποικιλίες και άλλα μεζεδάκια που συνιστώνται, συνοδεύουν το κρασάκι σας.

«Πέτρινο»: Τα παραδοσιακά αμοργιανά σκορδομακάρονα αλλά και το σκορδόψωμο θα σας «σπάσουν» τη μύτη. Πολύ καλό βαθμό παίρνει στις μακαρονάδες, στα καλτσόνε και στις πίτσες.

«Τσαγκαράδικο»: Κοντά στην πλατεία της Λόζας, με μοναδικές γεύσεις όπως μπριζόλες και πανσέτες καπνιστές σε πεύκο και φασκομηλιά αλλά και ξινομυζήθρα στη... σχάρα.

«Καλλιστώ»: Αφού περάσατε από σαράντα κύματα γεύσεων, να μη δοκιμάσετε και ένα γλυκό; Το προφιτερόλ φημίζεται για το μέγεθός του και τη γεύση του αλλά - δυστυχώς - δεν είναι μόνο αυτό που θα σας βάλει σε πειρασμό. Εξαιρετικό το σουφλέ σοκολάτας με παγωτό.

«Καλή Καρδιά»: Στα Θολάρια. Επιβάλλεται να δοκιμάσετε φάβα ψημένη, αμοργιανή σαλάτα και κεφτεδάκια.

«Χορτάτος»: Στα Θολάρια. Από εδώ κανείς δεν φεύγει νηστικός. Μαγειρευτά, ψητά και παραδοσιακές συνταγές συμπεριλαμβάνονται στο μενού. Αρκετές φορές υπάρχει ζωντανή μουσική.

«Πανόραμα»: Στα Θολάρια. Παραδοσιακή χασαποταβέρνα - ψησταριά και φαγητό συνοδεία ζωντανής μουσικής. Αργά το βράδυ χορέψτε για να κάψετε τις θερμίδες.

«Νικόλας»: Στα Θολάρια. Καλά φάγατε, καλά ήπιατε, χορέψατε κιόλας· να μη γλυκάνετε και λίγο τον ουρανίσκο σας; Σοκολατόπιτα με παγωτό αλλά και πλήθος σιροπιαστών στο χέρι ή σε ένα από τα... δύο τραπεζάκια.

«Νίκος»: Στη Λαγκάδα. Εδώ και 17 χρόνια φημίζεται για τις γεμιστές (με φέτα) μελιτζάνες του, οι οποίες συνοδεύονται από σάλτσα ντομάτας και κρεμμύδι. Πολύ καλό και το κατσικάκι στη λαδόκολλα. Μετά το φαγητό δοκιμάστε κάποιο από τα σπιτικά γλυκά.

«Λόζα»: Στη Λαγκάδα. H κυρία Αρτεμισία δεν θα σας αφήσει να φύγετε από το χωριό της ανικανοποίητοι. Εδώ και 40 χρόνια στη Λόζα (πλατεία) της Λαγκάδας προσφέρει πατατάτο με μοσχάρι ή κατσίκι.

«Βιτσέντζος» (στο Ξυλοκερατίδι): Τραπεζάκια δίπλα στη θάλασσα και κάτω από αρμυρίκια. Σπεσιαλιτέ, το ιμάμ του Γιάννη και η αστακομακαρονάδα.

«Μουράγιο»: Στα Κατάπολα. Στην προβλήτα όπου αράζουν τα πλοία, σας περιμένουν όχι οι λιμενικοί αλλά οι αστακοί, συνοδευόμενοι από μακαρόνια.

«Καπετάν Δήμος»: Πίτσα από αγνά υλικά αλλά και ποτό, στην παραλία των Καταπόλων με θέα το λιμάνι.

Που να μείνετε

«Αιγιαλίς» (22850 73.393, 73.107, : Απέναντι από την Αιγιάλη, υπερηφανεύεται πως έχει το καλύτερο «μπαλκόνι» με θέα ιδανική για φωτογραφία. Έχει πισίνα, εστιατόριο («Αμβροσία» με ελληνικές και διεθνείς γεύσεις), μπαρ και σύντομα θα έχει και spa.

«Lakki Village» (22850 73.253,: Το Lakki Village είναι ένα πλήρως ανακαινισμένο συγκρότημα δωματίων κυκλαδότικης αρχιτεκτονικής, studios, και διαμερισμάτων, το οποίο βρίσκεται ακριβώς στην μαγική παραλία της Αιγιάλης. Βγαίνετε από το δωμάτιο περπατάτε στην άμμο και βουτάτε. Τόσο απλά. Δίπλα στη θάλασσα αλλά και με δική του πισίνα για όσους απεχθάνονται το αλμυρό νερό.

«Καρκισία» (22850 73.180-1): Μην ψάχνετε να βρείτε τι σημαίνει το όνομά του. Είναι ένα από τα -πολλά- αρχαία ονόματα της Αμοργού. Μεγάλα, πεντακάθαρα δωμάτια, σχεδόν όλα με πανοραμική θέα στον Όρμο της Αιγιάλης αλλά και το ηλιοβασίλεμα. Από τα πιο καινούργια ξενοδοχεία, κοντά στην παραλία και την αμμουδιά.

Pension Askas (22850 73333, Δωμάτια με θέα στην Αιγιάλη, τα χωριά της αλλά και το βουνό Κρίκελο. Η Pension Ασκάς βρίσκεται 100 μέτρα από την κεντρική παραλία και μόλις 5 λεπτά περπάτημα από το λιμάνι της Αιγιάλης.

Αιγιάλη Camping (22850 73500): Πολύ κοντά στην παραλία της Αιγιάλης βρίσκετε ένα από τα πιο σύγχρονα Camping των Κυκλάδων με 10 στρέμματα γης. Με φυσική σκιά από τα δέντρα θα αισθανθείτε σαν να μένετε σε δάσος.

«Βίγλα» (22850 73.288, Πάνω στο λόφο που επιβλέπει τον όρμο της Αιγιάλης, στην είσοδο του παραδοσιακού χωριού Θολάρια, βρίσκεται το μικρό ξενοδοχείο "Βίγλα" με 25 δωμάτια. Το όνομα του ξενοδοχείου οφείλεται στο αντικρινό ύψωμα, όπου υπήρξε η ακρόπολη -και ως εκ τούτου το παρατηρητήριο- της αρχαίας Αιγιάλης που άκμασε κατά την αρχαιότητα. Το ξενοδοχείο είναι Β' κατηγορίας και λειτουργεί από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο. Η ρεσεψιόν είναι ανοιχτή από τις 7:00 μέχρι τις 24:00, με πληροφορίες και χρηματοκιβώτιο για τα πολύτιμα αντικείμενά σας. Το ξενοδοχείο διαθέτει ένα άνετο σαλόνι καθώς και τραπεζαρία και εστιατόριο με μία καλά οργανωμένη παραδοσιακή κουζίνα. Μετά το βραδινό, μπορείτε να πάρετε το ποτό σας στο μπαρ του "Vigla Hotel". Υπάρχει επίσης μεγάλος χώρος στάθμευσης και ιδιωτικός χώρος για τα αυτοκίνητα σας.

Επίσης, καθαρά και άνετα δωμάτια θα βρείτε στα ενοικιαζόμενα της Σοφίας Οικονομίδου (22850 73.069) αλλά και στην πανσιόν «Evi's» (22850 73.391).

«Παγκάλη» (22850 73.310). Αγροτοτουριστικό κατάλυμα που αποτελείται από παραδοσιακά δωμάτια και studios που φιλοξενούν 2-3 άτομα. Το όνομά του προέρχεται από αρχαία τοπωνύμια της Αμοργού. Eίναι χτισμένα στον παραδοσιακό οικισμό της Λαγκάδας και έχουν ανεξάρτητα μπαλκόνια και άπλετη θέα στον όρμο της Aιγιάλης. Aνοιχτά όλο το χρόνο. Σας περιμένουν σε φιλικό περιβάλλον και στην παραδοσιακή ταβέρνα του Nίκου.

«Απάγγιο» (22850 71.750-1, Σε... απάγκιο από την πολυκοσμία του λιμανιού, μικρή ξενοδοχειακή μονάδα A' κατηγορίας η οποία διαθέτει και πισίνα. Το Απάγγιο χτισμένο το 1994 με την Κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική, με πολλή αγάπη και φροντίδα είναι σαν ζωγραφιά πάνω στα βράχια της Αμοργού στην θάλασσα του Ν. Αιγαίου. Προσφέρει άνετη διαμονή για ευχάριστες διακοπές.

Επίσης, δωμάτια θα βρείτε στη «Villa Καταπολιανή» (6947.810407). Η Βίλλα Καταπολιανή είναι ένα σύμπλεγμα 3 κτιρίων τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές περιοχές της Αμοργού. Οι εγκαταστάσεις διαθέτουν όμορφα δωμάτια και πολύ άνετα studios.

«Levrossos Apartments» (22850 73.526). Αν το μόνο που θέλετε από τις διακοπές σας είναι μπάνιο και ξεκούραση, ελάτε εδώ. Πάνω στη θάλασσα, στην πιο ήσυχη και ωραία παραλία της Αμοργού, τη Λευρωσό, μόλις 1 χλμ από το λιμάνι της Αιγιάλης, καινούριο συγκρότημα χτισμένο σε νησιώτικο παραδοσιακό στυλ. Αποτελείται από 10 διαμερίσματα και 2 πετρόχτιστα studios, με πλήρη εξοπλισμό κουζίνας και ψυγείο, ατομικά μπαλκόνια με θέα στη θάλασσα και τον κόλπο της Αιγιάλης. Απολαύστε μοναδικές διακοπές σε ένα ήσυχο και οικογενειακό περιβάλλον. Δεκτά κατοικίδια ζώα.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δημιουργήστε λογαριασμό ή συνδεθείτε

Πρέπει να είστε μέλος για να έχετε την δυνατότητα να σχολιάσετε

Δημιουργήστε λογαριασμό

Εγγραφείτε γρήγορα, εύκολα, και δωρεάν.

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό?

Συνδεθείτε τώρα


Σχετικα με το shopforum.gr

Shopforum.gr: Η πρώτη κοινότητα καταναλωτών για ανταλλαγή χρήσιμων πληροφοριών όσον αφορά τις αγορές καθώς, και την αξιολόγηση των προϊόντων / υπηρεσιών που έχουν αγοράσει ήδη τα μέλη της.

Ακολουθήστε μας

Facebook

Τελευταία tweets

Διαφήμιση

×